Κυριακή, 15 Αυγούστου 2010

Διόδια: Να πληρώσει κανείς ή να μην πληρώσει;

πηγή: Uturn.gr

Το θέμα της μη πληρωμής του τιμήματος των διοδίων έγινε ευρέως γνωστό από ένα 10λεπτο βίντεο του blog epitropesdiodiastop.blogspot.com και από τότε πολλοί Έλληνες οδηγοί βλέποντας την ευκολία του να μην πληρώνει κάποιος διόδια, αναρωτήθηκαν μήπως θα έπρεπε κι αυτοί να αρχίσουν αυτή την τακτική αφού το κόστος των διοδίων δεν είναι και μικρό.



Έπειτα από αυτό το βίντεο, πολλοί οδηγοί μπήκαν στην ιδέα όχι μόνο να περνάνε ζητώντας να μην πληρώσουν διόδια, αλλά να έχουν δώσει στους συνεπιβάτες μία κάμερα ανά χείρας για να επιδείξουν αυτό τους... το επίτευγμα!

Σχεδόν πάντα οι υπάλληλοι άνοιγαν την μπάρα ή αφήνανε τους επιβάτες να την ανοίξουν και επέτρεπαν στα αυτοκίνητα να περάσουν ακόμη κι αν δεν είχαν πληρώσει, κάνοντας μια απλή καταγραφή του αριθμού του οχήματος. Τώρα τελευταία,όμως, τα πράγματα αγρίεψαν. Οι υπάλληλοι, προφανώς, με νέα εντολή που έχουν λάβει, δεν ανοίγουν τις μπάρες, καθυστερώντας την κυκλοφορία και παρεμποδίζοντας την κανονική ροή των οχημάτων, κάτι το οποίο σίγουρα θα πρέπει να εξεταστεί για τη νομιμότητά του. Δείτε το παρακάτω βίντεο:


Όπως, είδατε στο βίντεο, αυτός που δεν πληρώνει φαίνεται να είναι αυτός που δημιουργεί ένα κομβόι από πίσω του με αυτοκίνητα και εκνευρισμένους οδηγούς. Επί της ουσίας, αυτός που παρακωλεί την κίνηση είναι ο/η υπάλληλος των διοδίων που δεν επιτρέπει την ανύψωση της μπάρας, κάτι το οποίο κάνει λίγα λεπτά μετά. Αυτό αποτελεί εθελούσια και αναίτια παρεμπόδιση της κυκλοφορίας και όσο παράξενο και αν ακούγεται, ο οδηγός που δεν πλήρωσε μπορεί να καταγγείλει την συμπεριφορά του/της υπαλλήλου.

Πρόσφατα, μία υπάλληλος ανάγκασε ολόκληρο κομβόι αυτοκινήτων να κάνει οπισθοπορεία (!) προκειμένου να φύγει από την σειρά ένας οδηγός ο οποίος είχε αρνηθεί να πληρώσει. Οι οδηγοί κακώς άκουσαν τις εντολές της υπαλλήλου, καθώς επί της ουσίας, δέχτηκαν να θέσουν τους εαυτούς τους σε κίνδυνο χωρίς να κινδυνεύει η ζωή κάποιου ή γενικότερα να συντρέχει άλλος σοβαρότερος λόγος για την παρανομία. Ο οδηγός μπορεί επίσης, να κινηθεί νομικά γιατί κανένας υπάλληλος (πλην αυτών της τροχαίας), δεν εξουσιοδοτείται να καθορίζει την κίνηση των οχημάτων και μάλιστα να τους ωθεί σε παραβάσεις του Κ.Ο.Κ. Δείτε το σχετικό βίντεο:


Τι γίνεται όμως, με την πληρωμή διοδίων; Ποιος έχει δίκιο;

Η Ευρωπαϊκή Νομοθεσία είναι σαφής: Λέει εν ολίγοις, πως
απαγορεύεται η είσπραξη διοδίων σε αυτοκινητοδρόμους που δεν έχουν ολοκληρωθεί και που δεν έχουν σε όλο τους το μήκος τουλάχιστον δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και προστατευτικό διάζωμα στην μέση.
Επίσης, αναφέρεται η σημασία ύπαρξης ανάλογης ασφάλειας παράπλευρου δρόμου ώστε να μπορεί να είναι εφικτή η αποφυγή είσπραξης διοδίων σε όσους δεν επιθυμούν να πληρώσουν. Δυστυχώς, στην Ελλάδα κάτι τέτοιο φαίνεται πως δεν υπάρχει σε κανένα αυτοκινητόδρομο, παρά μόνο σε κάποια σημεία του αυτοκινητόδρομου! Δείτε το σχετικό βίντεο:


Συνεπώς, η μη πληρωμή διοδίων σε αυτούς τους δρόμους βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας δεν συνιστά παράβαση, συνιστά όμως, βάσει της ελληνικής νομοθεσίας. Το πρόβλημα στην ελληνική νομοθεσία, είναι ότι οι συμβάσεις παραχώρησης του ελληνικού δημοσίου προς τις ιδιωτικές εταιρείες δεν προβλέπουν νομικό καθεστώς κυρώσεων για όποιους δεν πληρώνουν διόδια. Και το βασικότερο, δεν προβλέπουν ποιος θα καταβάλλει το πρόστιμο.

Η Ελληνική Αστυνομία, δήλωσε πρόσφατα αναρμόδια να καταβάλλει πρόστιμα στους παρανομούντες κάτι το οποίο είναι απόλυτα συμβατό με το τωρινό νομικό καθεστώς. Άλλωστε από τότε που τα διόδια "πέρασαν" σε ιδιωτικά χέρια, η μη καταβολή του αντιτίμου αποτελεί ιδιωτική διαφορά μεταξύ αυτού που δεν πληρώνει και της εταιρείας που εκμεταλλεύεται τα διόδια. Το μόνο που μπορεί να κάνει η τροχαία, είναι να καταγράψει τα στοιχεία αυτών που δεν πληρώνουν και να τα δώσει στην εταιρεία των διοδίων.

Η συλλογή αυτών των στοιχείων είναι πραγματικά άχρηστη για την ιδιωτική εταιρεία, αφού το να κινηθεί νομικά έναντι αυτών που δεν πλήρωσαν, δεν στέκει νομικά και ενδέχεται να την βάλει σε μεγάλες περιπέτειες καθώς είναι σοβαρό το ενδεχόμενο να βγει μία δικαστική απόφαση που να απαγορεύει την καταβολή των διοδίων μέχρι την συμμόρφωση της εταιρείας με το κοινοτικό δίκαιο. Η εταιρεία θα χάσει σοβαρά έσοδα με το κλείσιμο των διοδίων της και ενδεχομένως να πάψει να είναι βιώσιμη για την ολοκλήρωση των αυτοκινητόδρομων.

Στις 2/7/2010 η Ομοσπονδία Δικαστικών Υπαλλήλων Ελλάδος εξέδωσε ανακοίνωση σύμφωνα με την οποία απαιτούν να κινούνται ελεύθερα χωρίς διόδια και να παύσει κάθε ποινική διαδικασία του κινήματος "ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΩ".

Βάσει αυτών, αφήνουμε στην δική σας κρίση για το αν θα πρέπει να πληρώσετε ή όχι στα επόμενα διόδια που θα συναντήσετε.

Σχετικά μπορείτε να διαβάσετε στα sites/blogs:
http://epitropesdiodiastop.blogspot.com
http://provoria.blogspot.com/p/blog-page.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

LinkWithin