πηγή: Espesso
Κάποιους τους ονομάζουν «Ρομπέν των εισιτηρίων», κάποιοι άλλοι περνούν από τα διόδια χωρίς να πληρώσουν, βάζοντας απλώς στο παρμπρίζ του αυτοκινήτου τους ένα αυτοκόλλητο που αναγράφει «Δεν πληρώνουμε», άλλοι αλλάζουν τα τσιγάρα που καπνίζουν με φθηνότερα, ενώ υπάρχουν και εκείνοι που τραβούν χειρόφρενο στα Ι.Χ. γιατί δεν έχουν χρήματα για τη βενζίνη.
Τα σκληρά οικονομικά μέτρα της κυβέρνησης και η ακρίβεια στα είδη πρώτης ανάγκης οδηγούν τους πολίτες στην αναζήτηση τρόπων εξοικονόμησης ακόμα και λίγων ευρώ. Ολο και περισσότεροι αλλάζουν καθημερινές συνήθειες χρόνων, προκειμένου να κάνουν οικονομία, μία λέξη που έχει μπει για τα καλά πλέον στην καθημερινότητά μας.
Η ανάγκη αυτή μάλιστα οδήγησε στη δημιουργία ενός μαζικού κινήματος με τίτλο «Δεν πληρώνω, δεν πληρώνω», που καθημερινά αποκτά όλο και περισσότερα μέλη, καθώς όλο και πιο πολλοί πολίτες κάνουν τα πάντα για να γνωστοποιήσουν τη στάση τους αυτή και σε άλλα άτομα. Στο συγκεκριμένο κίνημα δεν υπάρχουν προεδρεία και κομματικοί χρωματισμοί, δεν υπάρχουν μέλη και υποκινητές, αφού σε αυτό ανήκουν όλοι όσοι αντιστέκονται στη νέα τάξη πραγμάτων που θέλει «πιο φτωχό» τον πολίτη. Ολοι αυτοί οι άνθρωποι μπορεί να μη γνωρίζονται μεταξύ τους, αλλά καταλαβαίνουν απόλυτα ο ένας τον άλλον καθώς είναι πολίτες της ίδιας χώρας και αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα.
Στην κατηγορία των «Ρομπέν των εισιτηρίων» ανήκουν όλοι όσοι επιλέγουν να δίνουν το ακυρωμένο τους εισιτήριο σε επιβάτες που θέλουν να μετακινηθούν με το ίδιο μέσο μεταφοράς μέσα στο χρονικό διάστημα της μιάμισης ώρας. Για παράδειγμα όταν ένας «Ρομπέν» αποβιβαστεί από το μετρό στη σταθμό του Συντάγματος μόλις θα φτάσει στο σημείο όπου ακυρώνονται τα εισιτήρια έχει δύο επιλογές: ή θα το δώσει αμέσως σε κάποιον άλλο επιβάτη ώστε να μην ακυρώσσει εκείνος το εισιτήριο του ή θα το αφήσει διακριτικά πάνω στο ακυρωτικό μηχάνημα μέχρι να το δει κάποιος και να το χρησιμοποιήσει.
«Μου έχει τύχει πολλές φορές να μου δώσουν με αυτό τον τρόπο εισιτήριο, με αποτέλεσμα να μη χρειαστεί να ακυρώσω εγώ το δικό μου. Είναι μια πολύ καλή λύση που πρέπει να την εφαρμόσουμε όλοι μας ώστε να μη χρειάζεται να ξοδεύουμε τόσα ευρώ την ημέρα. Πρέπει σε μια τέτοια εποχή να είμαστε όλοι ενωμένοι. Ενα εισιτήριο από τη στιγμή που θα ακυρωθεί έχει ισχύ για μιάμιση ώρα. Αυτό σημαίνει ότι πηγαίνει χαμένο αν δεν το ανταλλάξουμε με κάποιον άλλο επιβάτη» αναφέρει στην «Espresso» η Μαριλένα.
Στο κίνημα των «Ρομπέν των εισιτήριων» ανήκουν χιλιάδες επιβάτες, που χωρίς να το καταλάβουν έχουν «σπείρει» τον πανικό στους ανθρώπους της Αττικό Μετρό Α.Ε. που βλέπουν καθημερινά τη ζήτηση των εισιτήριων να μειώνεται αισθητά. Μάλιστα, όπως έχει καταγραφεί, ενώ μειώνονται οι πωλήσεις εισιτηρίων, αυξάνεται ο αριθμός των επιβατών που χρησιμοποιεί το μετρό. Αν και στο πίσω μέρος του εισιτήριου αναγράφεται ότι η παραχώρηση του είναι παράνομη και διώκεται ακόμα και με ποινή φυλάκισης, οι «Ρομπέν» τολμούν...
«Εχει τύχει να δώσω κι εγώ με αυτόν τον τρόπο εισιτήριο, αλλά και να πάρω κιόλας. Εδώ που έχουμε φτάσει το ένα ευρώ που στοιχίζει το εισιτήριο είναι υπολογίσιμο ποσό, γι’ αυτό η λύση αυτή είναι μια καλή κίνηση για όλους τους επιβάτες. Ολοι μας πρέπει να γίνουμε τελικά "Ρομπέν των εισιτηρίων"» τονίζει η Ελισάβετ, που για τις περισσότερες καθημερινές της μετακινήσεις, εκτός από τον ηλεκτρικό, χρησιμοποιεί το ποδήλατο της.
Την ίδια άποψη έχει και ο Κώστας, αφού καθημερινά χρησιμοποιεί τον ηλεκτρικό και το μετρό τρεις και τέσσερις φορές. «Καθημερινά ξοδεύω πολλά χρήματα για εισιτήρια. Εχει τύχει πολλές φορές πάνω στα ακυρωτικά μηχανήματα να βρω εισιτήρια που ισχύουν για την επόμενη ώρα. Οσο πιο κεντρικός είναι ο σταθμός τόσο περισσότερους επιβάτες βρίσκεις που σου δίνουν το εισιτήριό τους ή το αφήνουν πάνω στα μηχανήματα».
«Δεν πληρώνω διόδια»
Το κίνημα του «Δεν πληρώνω, δεν πληρώνω» έφτασε και στα διόδια. Μάλιστα το κίνημα αυτό έχει δημιουργηθεί από τον Οκτώβριο του 2009, είναι το πιο ενεργό απ’ όλα και συμμετέχει σε όλες τις συγκεντρώσεις που κατά καιρούς γίνονται στο κέντρο της Αθήνας.
Ο κ. Βασίλης Παπαδόπουλος, γιατρός στο επάγγελμα, είναι μέλος του Πανελλήνιου Συντονιστικού Μετώπου Ενάντια στα Διόδια. Μένει μαζί με την οικογένειά του στις Αφίδνες, ενώ καθημερινά πρέπει να πηγαίνει στο ιατρείο του που βρίσκεται στην περιοχή των Πατησίων. Αυτό σημαίνει ότι το λιγότερο δύο φορές την ημέρα θα χρειαστεί να περάσει από τα διόδια της εθνικής οδού στην περιοχή του Αγίου Στεφάνου. «Είχαμε υπολογίσει με την οικογένειά μου τα χρήματα που χρειαζόμασταν ετησίως μόνο για διόδια.
Ξεπερνούσαν κατά πολύ τα 1.500 ευρώ. Πλέον έχουμε πάψει να πληρώνουμε και το ίδιο πρέπει να κάνουν όλοι οι οδηγοί. Είναι παράνομα τα διόδια, πρέπει να το καταλάβουμε όλοι μας. Θησαυρίζουν κάποιοι στις πλάτες τις δικές μας» αναφέρει ο κ. Παπαδόπουλος.
Το κίνημα μάλιστα κατά της πληρωμής των διοδίων έχει φτιάξει και ειδικά αυτοκόλλητα που τοποθετούνται στα παρμπρίζ των αυτοκινήτων, ώστε όταν φτάνουν οι οδηγοί στους ειδικούς σταθμούς οι υπάλληλοι να τους ανοίγουν τις μπάρες απλά για να περάσουν. Στο αυτοκόλλητο αυτό αναγράφεται «Δεν πληρώνουμε. Ελεύθεροι δρόμοι για όλους».
«Στην αρχή αντιμετωπίζαμε πολλά προβλήματα, γιατί μας απειλούσαν και μας έφερναν μέχρι και την αστυνομία. Στην πορεία όμως, όταν οι κινητοποιήσεις μας είδαν το φως της δημοσιότητας και εξηγήσαμε σε όλο τον κόσμο γιατί θεωρούμε παράνομη την πληρωμή των διοδίων, οι υπεύθυνοι άλλαξαν στάση. Τώρα πια το μόνο που κάνουν είναι απλά να καταγράφουν τον αριθμό του αυτοκινήτου» μας εξηγεί ο κ. Παπαδόπουλος και συνεχίζει:
«Το κίνημα απαρτίζεται από χιλιάδες μέλη σε όλη την Ελλάδα, ενώ παντού υπάρχουν επιτροπές που ενημερώνουν συνεχώς τους οδηγούς. Τα μοναδικά διόδια που πληρώνουμε είναι στα Μάλγαρα, λίγο πριν από τη Θεσσαλονίκη, γιατί είναι τα μοναδικά που είναι κρατικά. Ολα τα υπόλοιπα που ανήκουν σε ιδιώτη δεν τα πληρώνουμε. Ετσι απλά, γιατί δεν πληρούν τις διεθνείς προδιαγραφές».
«Φέρε μου φτηνά τσιγάρα»
Σημαντική είναι και η πτώση που καταγράφεται στις πωλήσεις των λεγόμενων ακριβών τσιγάρων, ειδικά μετά την τελευταία αύξηση της τιμής τους πριν από λίγους μήνες. Οι καπνιστές επιλέγουν πλέον να απολαμβάνουν ένα φθηνότερο σε τιμή τσιγάρο, ενώ πολλοί για ακόμη μεγαλύτερη οικονομία το έχουν γυρίσει στον καπνό. Δεν είναι βέβαια και λίγοι αυτοί που αποφάσισαν να σταματήσουν το κάπνισμα, αφού δεν αντέχουν το οικονομικό αυτό έξοδο. «Οι καπνιστές έχουν φτάσει στο σημείο να αλλάξουν τις συνήθειές τους.
Εχουμε μεγάλη ζήτηση στα φτηνά τσιγάρα, ενώ οι πολλοί σταθεροί μας πελάτες το έχουν γυρίσει στο στριφτό, γιατί... κρατά περισσότερο» λέει στην «Espresso» ο κ. Δημήτρης Κωνσταντόπουλος, ιδιοκτήτης περιπτέρου που βλέπει κάθε μήνα τον τζίρο του να μειώνεται συνεχώς από την πώληση των τσιγάρων.
Οι περιπτερούχοι ανησυχούν ότι η μείωση της ζήτησης τσιγάρων θα αυξηθεί κι άλλο, αφού σε λίγο καιρό θα υπάρξει και άλλη αύξηση στις τιμές τους. «Από τον Μάρτιο και ύστερα έχουν περισσότερη ζήτηση τα πιο οικονομικά τσιγάρα που στοιχίζουν 2,20 ευρώ. Η διαφορά με όσα στοιχίζουν 3,80 ευρώ είναι μεγάλη, οπότε οι καπνιστές προκειμένου να μην σταματήσουν το κάπνισμα, επιλέγουν τα φθηνότερα ακόμα και αν δεν τους καλύπτει η γεύση τους. Επίσης αρκετοί επιλέγουν να κάνουν στριφτά τσιγάρα, γι’ αυτό έχουμε αύξηση στην πώληση του καπνού» αναφέρει ο περιπτερούχος Νίκος Τσιοβόλας.
«Οι υψηλές τιμές μας βάζουν χειρόφρενο»
Μακριά από τα βενζινάδικα παραμένουν καθημερινά χιλιάδες οδηγοί που έχουν τραβήξει χειρόφρενο και το λύνουν μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις. Η χαμηλή ζήτηση των καυσίμων έχει επηρεάσει τους βενζινοπώλες σε ολόκληρη τη χώρα που βλέπουν τον τζίρο τους συνεχώς να μειώνεται. «Οι πελάτες κάποτε μας ζητούσαν να φουλάρουμε τα ρεζερβουάρ τους, ενώ τώρα μας ζητούν να τους βάλουμε βενζίνη αξίας ακόμα και δέκα ευρώ. Εχει αλλάξει συνήθειες ο Ελληνας οδηγός, δυστυχώς» μας λέει ο κ. Γιάννης Κουρκούτας που εργάζεται σε βενζινάδικο.
Οι οδηγοί πλέον πηγαίνουν στη δουλειά τους με τα μέσα μαζικής μεταφοράς ή με ποδήλατο. Οι πιο πολλοί πλέον χρησιμοποιούν το αυτοκίνητό τους μόνο για τις βόλτες του Σαββατοκύριακου.
«Ο κόσμος πλέον πριν μπει να βάλει βενζίνη, κάνει έλεγχο αγοράς. Αν έχεις καλύτερη τιμή από τον άλλο, θα έρθει και θα βάλει, διαφορετικά θα πάει αλλού» τονίζει ο ιδιοκτήτης βενζινάδικου Γιάννης Γρίβας.
Και οι ίδιοι οι οδηγοί όμως παραδέχονται πως πλέον χρησιμοποιούν το αυτοκίνητό τους σε συγκεκριμένες περιπτώσεις και όχι καθημερινά όπως συνήθιζαν. «Χρησιμοποιώ ελάχιστα πλέον το αυτοκίνητό μου. Μόνο εκεί που πραγματικά χρειάζεται. Βάζω τα ίδια χρήματα βενζίνη πάντα, αλλά η ποσότητά της πλέον είναι πολύ μικρότερη» λέει η κ. Ξένια Κανελλοπούλου, ενώ την ίδια άποψη έχει και η κ. Μαρία Μιχαλάκη: «Κυρίως στις βόλτες μου θα πάω με το αυτοκίνητο και σε συγκεκριμένες διαδρομές. Ο κόσμος δεν πάει πουθενά, γιατί η βενζίνη έχει ακριβύνει πάρα πολύ. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι να περιορίζουμε όλοι μαζί κατά πολύ τις εξόδους μας».
ΘΑΝΟΣ ΜΑΚΡΟΓΑΜΒΡΑΚΗΣ
Φωτ.: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΛΦΟΜΗΤΣΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου