Δευτέρα 9 Αυγούστου 2010

Πάρνηθα. Οδοιπορικό στον τόπο του εγκλήματος.

Ενα βουνό-κρανίου τόπος, κτίσματα ερειπωμένα αλλά και άνθρωποι που επιμένουν να γίνονται κομμάτι του απόκοσμου σκηνικού: ο φακός του Εκτορα Δημησιάνου αποκαλύπτει και καταγράφει την καταστροφή και τη μετάλλαξη του εθνικού δρυμού της Πάρνηθας

Πάρνηθα
Οδοιπορικό στον τόπο του εγκλήματος

Οι φωτογραφίες-μαρτυρίες του Εκτορα Δημησιάνου από την Πάρνηθα μετά τις πυρκαγιές του 2007 παρουσιάζονται στην Κέρκυρα
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΛΥΜΠΕΡΟΠΟΥΛΟΥ


Oλα ξεκίνησαν από μια αποστολή του «ΒΗΜagazino». Η διεύθυνση του περιοδικού ζήτησε από τον φωτογράφο Εκτορα Δημησιάνο να επισκεφθεί την Πάρνηθα έναν χρόνο μετά τις καταστρεπτικές πυρκαγιές του Ιουνίου 2007- μέσα σε δύο εικοσιτετράωρα αποτεφρώθηκαν 56.000 στρέμματα, καθώς και το μεγαλύτερο μέρος του ελατοδάσους της περιοχής- για να καταγράψει το τοπίο και να ρίξει μια... αναδρομική ματιά στον εθνικό δρυμό. Ο 34χρονος φωτογράφος, με διακρίσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό, πήρε επ΄ ώμου τη φωτογραφική μηχανή του και ξεκίνησε το δύσκολο έργο. Χρειάστηκαν πέντε-έξι επισκέψεις του στην Πάρνηθα για να αποκτήσει μια πληρέστατη εικόνα της κατάστασης και να την παραδώσει σε ένα περιοδικό «με διάθεση για πειραματισμούς και με ελευθερία ματιάς», όπως ο ίδιος σημειώνει. Το αποτέλεσμα της δουλειάς του, μια καταγραφή, με εναργή τρόπο, του απόκοσμου σκηνικού που άφησε πίσω της η πυρκαγιά: ένα βουνό γεμάτο στάχτες, μπάζα, ερειπωμένα κτίσματα, εικόνες καταστροφής και μετάλλαξης.

Αυτό το υλικό αποτελεί και τον βασικό κορμό της έκθεσης του Εκτορα Δημησιάνου με τίτλο «Πάρνηθα», η οποία φιλοξενείται από σήμερα στην αίθουσα τέχνης της Πινακοθήκης του Δήμου Κερκυραίων στο πλαίσιο της Διεθνούς Φωτογραφικής Συνάντησης ΡhotoΒiennale 2010.

O ύτε ο ίδιος περίμενε ότι αυτή η δουλειά του για το εβδομαδιαίο περιοδικό του «Βήματος της Κυριακής» θα σηματοδοτούσε ένα αλλιώτικο ξεκίνημα. Μετά τη δημοσίευση των φωτογραφιών ο Δημησιάνος επέστρεψε αρκετές φορές στον τόπο του... εγκλήματος. Σαν κάτι να τον έσπρωχνε υποσυνείδητα να συνεχίσει. Για έναν-ενάμιση χρόνο ο φωτογράφος έκανε την Πάρνηθα σχεδόν μόνιμο τόπο επίσκεψης. Οι φωτογραφίες και οι εμπειρίες του πλήθαιναν. «Με ενδιέφερε να καταγράψω τη σύνδεση φυσικού και αστικού τοπίου, μια και η Πάρνηθα είναι τόσο κοντά στην Αθήνα και στους κατοίκους της» λέει. «Επικεντρώθηκα στη σχέση του πολίτη με τον χώρο, ο οποίος είχε υποστεί τόσο μεγάλη φθορά». Και, όπως φαίνεται, του προέκυψε μια δουλειά με έντονο το ειρωνικό στοιχείο: πώς εντάσσεται σήμερα ο Αθηναίος, και ο Ελληνας γενικότερα, σε ένα πρώην δάσος που βρίσκεται μια ανάσα από την πόλη και χρειάζεται ατέλειωτα χρόνια για να ξαναγίνει όπως ήταν;

Την απάντηση θα τη βρει κανείς στη σειρά φωτογραφιών της «Πάρνηθας». Ωστόσο, όπως φροντίζει να ξεκαθαρίσει ο εμπνευστής της, δεν πρόκειται για μια δουλειά γεμάτη απαισιοδοξία και μαυρίλα. «Περισσότερο προβληματισμό αποπνέειπαρά πεσιμισμό» σημειώνει, έχοντας παρουσιάσει την ίδια συλλογή φωτογραφιών το φθινόπωρο του 2009 στο Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τραπέζης. Το ιδιαίτερο της συγκεκριμένης έκθεσης είναι ότι φιλοξενείται στην ιδιαίτερη πατρίδα του.

Ποιος είναι

Ο Εκτωρ Δημησιάνος γεννήθηκε στην Κέρκυρα το 1976 και είναι απόφοιτος του Πανεπιστημίου του Γουεστμίνστερ. Εχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό- Αγγλία, Γαλλία, Σλοβενία, Σερβία και Ιαπωνία. Από τις εκδόσεις University Studio Ρress έχει εκδοθεί η μονογραφία του «Τhe Fringes of the City, 2001». Προσωπική ιστοσελίδα: www.ektordimisianos.com.

ΠΟΥ ΚΑΙ ΠΟΤΕ

Πινακοθήκη του Δήμου Κερκυραίων, Κήπος Παλαιών Ανακτόρων, Κέρκυρα, τηλ. 26610 48690

Ως τις 30 Αυγούστου

πηγή: ΤΟ ΒΗΜΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

LinkWithin